Verplichte elektronische facturatie in B2B: bericht van FOD Financiën en FAQ

Aan de vooravond van de verplichte elektronische facturatie heeft FOD Financiën informatie over vragen die u of uw cliënten kunnen hebben gepubliceerd. Met behulp van deze communicatie en de tools die het ITAA ter beschikking stelt, nodigen wij u uit om uw klanten te sensibiliseren en hen zo goed mogelijk voor te bereiden op deze overgang.

 

 

 

GESTRUCTUREERDE ELEKTRONISCHE FACTUREN TUSSEN ONDERNEMINGEN VERPLICHT VANAF 2026

Datum:11 juli 2024
 

Vanaf 1 januari 2026 moeten alle Belgische btw-plichtige ondernemingen tussen elkaar gestructureerde elektronische facturen gebruiken. Dat zijn facturen die rechtstreeks tussen de software van beide ondernemingen worden uitgewisseld. Een factuur in pdf versturen via e-mail of via een platform zal dan niet langer volstaan.

Hebt u een actief btw-nummer? Dan is deze verplichting ook op uw onderneming van toepassing.

Werkt u alleen voor particuliere klanten? Voor de uitgaande facturen aan die particuliere klanten geldt deze verplichting niet. Maar opgelet: u moet wel de gestructureerde elektronische facturen van uw leveranciers kunnen ontvangen. U moet dus wel degelijk uw systemen daarvoor aanpassen tegen januari 2026. 

Hoe werkt elektronische facturering?

De verzending van de gestructureerde elektronische facturen zal gebeuren via een decentraal netwerk, genaamd Peppol. Uw facturatie- of boekhoudsoftware zal voor de verzending en ontvangst van uw facturen een beveiligde connectie maken met dit Peppol-netwerk waarmee ook uw klant of leverancier geconnecteerd is. Peppol kunt u vergelijken met een telecomnetwerk. Dankzij dit netwerk worden de gegevens beveiligd en gestructureerd uitgewisseld tussen de verschillende toepassingen.

Elektronische facturering vormt een cruciaal onderdeel van uw bedrijfsvoering. Door de digitale verzending en ontvangst van facturen komen er veel mogelijkheden bij qua automatische verwerking. Maar u kunt ook op heel wat andere vlakken veel waarde creëren door deze digitalisering. Denk maar aan automatische opvolging van betalingen, updates over de status van een e-factuur, enz. 

Welke software heb ik nodig?

U hebt software nodig die erop voorzien is om te werken via het Peppol-netwerk. De voorbije jaren zijn er tal van oplossingen op de markt gekomen die zich in het bijzonder richten op bedrijven met kleine factuurvolumes. Of u veel of weinig uitgaande facturen hebt, veel of weinig binnenkomende facturen, wel of geen ERP-systeem: voor elk bedrijf is er een geschikte optie.

In samenwerking met AGORIA (technologiebedrijven) wordt gewerkt aan een lijst met de conforme softwareoplossingen die al beschikbaar zijn. Van zodra de lijst beschikbaar is, vindt u deze op onze website(This hyperlink opens a new window).

Hierin vindt u ook oplossingen die deels gratis of tegen een beperkte kostprijs te gebruiken zijn. Staat uw huidige software niet in de lijst? Wees niet ongerust. Heel wat aanbieders werken immers nog aan dergelijke oplossingen. Deze lijst zal de komende maanden dus zeker nog aangroeien. Wilt u meer weten? Vraag bij uw softwareleverancier na welke oplossing voor u de beste is.

Softwareleveranciers die hun software willen verbinden met het Peppol-netwerk, kunnen contact opnemen met een gecertificeerde service provider(externe link)

Ondersteuningsmaatregel

Als tegemoetkoming voor de kosten die u mogelijk zult moeten maken voor de technische aanpassingen, hebben we twee ondersteunende fiscale maatregelen voorzien:

  • Vanaf 1 januari 2025 verhoogt de investeringsaftrek voor digitale investeringen tot 20 %.
  • In de belastbare tijdperken 2024 tot en met 2027 mogen kleine kmo’s en zelfstandigen die abonnementsformules gebruiken een verhoogde kostenaftrek van 120 % toepassen voor factureringspakketten. 

Nog vragen?

Raadpleeg zeker de FAQ over e-facturering.

In de komende maanden geven we de website efactuur.belgium.be(This hyperlink opens a new window) een update zodat u daar alle nodige informatie kunt vinden.

Bepaalde intersectorale en sectorale ondernemersorganisaties verzorgen de komende maanden ook informatiecampagnes om u hier verder over te informeren.

Voor technische ondersteuning kunt u terecht bij uw softwareleverancier. Als u voor uw boekhouding beroep doet op een accountant, stemt u best af met uw accountant.  

Voor algemene vragen kunt u een e-mail sturen naar e-invoicing@minfin.fed.be(link stuurt een e-mail).

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

ITAA

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

De nieuwe editie van de ITAA-Lex is te koop op de webshop van Wolters Kluwers. Ter gelegenheid hebben we verschillende ITAA-leden en -stagiairs geïnterviewd. John, ervaren fiscaal accountant, vertelt meer...
De Algemene Administratie Inning & Invordering (AA I&I) van FOD Financien wenst ITAA-leden te informeren dat Finprof op 27/9 afgesloten wordt voor aangiftes van 2023. 30/08/2024 – Afsluiten programma enkel...
FOD Fin informeerde ons op 30/8 dat Tax-on-web op 3/9 een noodzakelijk onderhoud moet ondergaan en dat BOW later ook tijdelijk onbeschikbaar zal zijn.
Volgens een recente uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie over een prejudiciële vraag, zullen accountants en belastingadviseurs verplicht zijn om andere tussenpersonen in kennis te stellen...
Op maandagochtend, 26 augustus, hebben veel ITAA-leden de servicedesk gemeld dat de toegang tot de FOD-mandaten verstoord waren, waardoor de voortgang van werkzaamheden op aangiften en balansen voor veel gebruikers...
De Balanscentrale van de Nationale Bank wenst de aandacht van ITAA-leden te trekken op onderstaande informatie Bij bulkbetaling van de neerleggingen van jaarrekeningen (een betaling voor meerdere neerleggingen) heeft de...
U kunt nu de nieuwe editie van de ITAA-Lex bestellen. Ter gelegenheid hebben we ITAA-leden en -stagiairs geïnterviewd. Ontdek de getuigenis van ITAA-stagiaire Héloïse. 1. Wie ben jij? Wat is...
Na positief advies van de Hoge Raad voor de Economische Beroepen, heeft de Raad op 2 juli 2024 het voorstel van norm betreffende de verenigbaarheid van de activiteit van domiciliëring...
De overschakeling naar e-invoicing komt in de eerste plaats voort uit een verplichting. Tegen 2026 moeten alle ondernemingen immers gestructureerde elektronische facturen kunnen ontvangen en verzenden. E-invoicing is echter niet...
De OECCBB en zes van zijn leden betwistten de rechtsgeldigheid van de Algemene Vergadering van het ITAA op 25 april 2024 voor de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg...